@article { author = {سبحانی, جعفر}, title = {}, journal = {Kalam Islami}, volume = {22}, number = {87}, pages = {9-18}, year = {2013}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ریشه‏های پدیده تکفیر در گذر تاریخ}, abstract_fa = {پدیده زشت تکفیر که با قوانین اسلامی کاملاً مخالف است، مگر در موارد مشخص که در عصر رسول‏خدا9  به وسیله «اسامه بن زید» و «ولید بن عقبه» صورت رگفت و هر دو مورد نکوهش قرار گرفتند. پس از آن دو، خوارج به این پدیده دامن زدند. ارزش‏های والای انسانی از نظر قرآن و سنت مانع از آن است که به این زودی خون انسانی هدر شمرده شود و پیامبر گرامی اسلام9 پیوسته با پذیرش دو شهادت از طرف مقابل، ایمان و اسلام او را می‏پذیرفت و هرگز پیرامون مسائل کلامی که دستاویز تکفیری‏هاست، سخن نمی‏گفت. }, keywords_fa = {تکفیر,خوارج,تکفیری‏های معاصر,اسامه بن زید,ولید بن عقبه,ملاک ایمان,ملاک کفر,خلق قرآن}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_61749.html}, eprint = {} } @article { author = {ربانی گلپایگانی, علی}, title = {}, journal = {Kalam Islami}, volume = {22}, number = {87}, pages = {19-45}, year = {2013}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فاعلیّت خداوند در معجزات}, abstract_fa = {در اینکه وقوع معجزات مستند به مشیّت و عنایت ویژه خداوند است، تردیدی وجود ندارد؛ اما درباره اینکه این استناد به صورت مستقیم است یا به واسطه نفوس و اراده پیامبران:، سه دیدگاه مطرح شده است. اشاعره بر اساس دیدگاه ویژه خود در توحید افعالی، معجزات را -همانند رخدادهای معمولی- افعال مستقیم خداوند می‏دانند. فلاسفه بر پایه اصولی همچون امتناع صدور بی‏واسطه متغیّرات از خداوند، اصل سنخیّت میان علت و معلول و قاعده الواحد، صدور بی‏واسطه معجزات از خداوند را ناممکن دانسته، وساطت نفوس و اراده پیامبران: را لازم شمرده‏اند. متکلمان عدلیّه هر دو قسم را ممکن دانسته، و تعیین اینکه معجزات پیامبران: از کدام قسم است را به آیات و روایات گزارش‏گرِ معجزات ارجاع داده‏اند. در این نوشتار با اثبات نادرستی دیدگاه اشاعره و فلاسفه، درستی دیدگاه متکلمان عدلیّه اثبات شده است.}, keywords_fa = {معجزه,فاعلیّت الهی,نفس ناطقه,اشاعره,فلاسفه,عدلیّه}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_61750.html}, eprint = {} } @article { author = {عبدالملکی, پیام}, title = {}, journal = {Kalam Islami}, volume = {22}, number = {87}, pages = {47-62}, year = {2013}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ابن‏تیمیه و خلافت حضرت علی}, abstract_fa = {ابن‏تیمیه به عنوان ایدئولوگ تفکر سلفی‏گری و وهابیت دارای تفکرات خاصی است. در زمینه نقد و بررسی افکار نامبرده کتاب‏ها و نوشته‏های فراوانی وجود دارد. مقاله حاضر در صدد است نظرات ابن‏تیمیه در باب خلافت امیرالمومنین علی7 را اولاً گردآوری، و ثانیاً مورد نقد و بررسی قرار دهد، و مشخصاً به دنبال پاسخ این دو پرسه است که: آیا وی خلافت امیرالمومنین7 را قبول دارند یا خیر؟ و دیگر اینکه: آیا نحوه برخورد او با آن حضرت مانند نحوه برخوردش با دیگر خلفاست، یا اینکه در مواجهه با آن حضرت به طعن، تضعیف و تشکیک پرداخته است؟ براین اساس با روش مطالعه کتابخانه‏ای به بررسی آثار ابن‏تیمیمه پرداخته و در انتها از طریق تحلیل گفته‏ها، سعی می‏نماید به عقیده نامبرده در این زمینه دست یابد. نتیجه اینکه: سخنان ابن تیمیه درباره خلافت امیرالمومنین7 هماهنگ و یکنواخت نیست. در برخی عبارات آن حضرت را آخرین خلیفه از خلفای راشدین دانسته است، ولی در عباراتی دیگر مشروعیت خلافت آن حضرت را مورد تشکیک و تردید و حتی مورد طعن و قدح قرار داده است.}, keywords_fa = {امیرالمومنین علی,ابن‏تیمیه,منهاج‏السنه,خلافت}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_61751.html}, eprint = {} } @article { author = {محبی, قاسم}, title = {}, journal = {Kalam Islami}, volume = {22}, number = {87}, pages = {93-107}, year = {2013}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی حدیث «کان اللَّه و لم یکن معه شی‏ء»}, abstract_fa = {حدیث «کان الله و لم یکن معه شیء» از احادیث معروفی است که مضمون آن در روایات بسیاری بیان شده است. درباره مفاد آن از سوی متفکران اسلامی، آراء مختلفی مطرح گردیده است. عده‏ای آن را بر پایة حدوث زمانی، و گروهی بر پایه حدوث ذاتی و برخی نیز بر اساس وحدت وجود به شرح و تبیین آن پرداخته‏اند. مقاله حاضر در صدد است پس از بررسی متن و سند حدیث، آراء متفکران اسلامی در این زمینه را نقل و بررسی نماید.}, keywords_fa = {کان الله و لم یکن معه شیء,حدوث زمانی,حدوث ذاتی,وحدت وجود,کان تماه,کان ناقصه}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_61752.html}, eprint = {} }